• Tłumacz języka migowego
Technika

Średni samochód ratowniczo-gaśniczy Renault Trucks D14MED P280E6

29 Lipca 2015

Pod koniec 2014 r. do kilku jednostek ratowniczo-gaśniczych w woj. śląskim trafiły długo oczekiwane pierwsze egzemplarze średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych na podwoziu Renault Trucks D. Model ten jest bezpośrednim następcą Renault Midlum.

Zabudowę na podwoziach Renault nowej generacji wykonała firma Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych, która w ostatnich kilku latach dostarczyła do jednostek PSP i OSP w całej Polsce kilkaset egzemplarzy pojazdów klasy średniej (4x2) i (4x4) na podwoziu Renault Midlum. To podwozia cenione przez strażaków w wielu krajach i sprawdzone podczas działań ratowniczych.

Pod zabudowę najnowszego pojazdu klasy średniej, kategorii miejskiej, wykorzystano dwuosiowe podwozie Renault Trucks D14MED P280E6 (4x2). Za jego napęd odpowiada jednostka napędowa nowej generacji DTI 8, osiągająca maksymalną moc 206 kW (280 KM). Silnik spełnia wymagania normy Euro 6. Wyposażony został w kompaktowy system oczyszczania spalin, złożony z trzech elementów: katalizatora utleniającego, filtra cząstek stałych (DPF) i katalizatora redukującego (SCR). W nowej gamie podwozi Renault wszystkie te elementy udało się zintegrować, uzyskując pojedynczy podzespół w zwartej budowie, przykręcony z prawego boku do ramy podwozia.

Pojazd został wyposażony w kompozytowe nadwozie pożarnicze. Jego konstrukcja zapewnia łatwy dostęp do przewożonego w siedmiu skrytkach sprzętu pożarniczego, ratowniczego, węży i armatury.

Różnica pomiędzy omawianą zabudową a zabudowami stosowanymi dotychczas w tej klasie pojazdów polega na wielkości pierwszej skrytki sprzętowej za kabiną po prawej stronie. Jest niższa od skrytki znajdującej się po przeciwległej stronie – ma taką samą wysokość, jak skrytka środkowa. To efekt uboczny umieszczenia w tym miejscu przez konstruktorów Renault Trucks kompaktowego systemu oczyszczania spalin z filtrem cząstek stałych (DPF). Jego rozmiar ogranicza w pewnym stopniu wielkość zabudowy różnych nadwozi specjalistycznych. Zastosowanie opisanego rozwiązania nie jest jednak jedyną możliwą opcją. Austriacki Rosenbauer w jednym ze swoich pojazdów (FPT-AT) na podwoziu Renault Trucks D15FPT 280E6 (4x2), przeznaczonym na rynek francuski, zaprezentowanym podczas ostatnich targów INTERSCHUTZ, wykorzystał nadwozie pożarnicze, w którym przednie i tylne skrytki sprzętowe (umieszczone po obu stronach) mają tą samą wysokość, zaś od dołu zastosowano odchylane podesty robocze. To na pewno bardziej ergonomiczne rozwiązanie, ułatwia bowiem załodze dostęp do sprzętu umieszczonego na górnych półkach.

Wyposażenie najnowszego Renault Trucks z zabudową WISS zostało skonfigurowane pod potrzeby działań na obszarze zurbanizowanym. W skrytce za kabiną, po prawej stronie. przewożony jest przenośny agregat prądotwórczy i sprzęt do oznakowania miejsca akcji ratowniczej. Umieszczono tu też panel sterowania masztem oświetleniowym. W skrytce po przeciwległej stronie można znaleźć m.in. zestaw hydraulicznych narzędzi ratowniczych (pompę hydrauliczną, węże, rozpieracz, nożyce, rozpieracz kolumnowy). W środkowej prawej skrytce sprzętowej wyodrębniono przestrzeń do przewozu czterech dodatkowych butli na sprężone powietrze, wytwornicy piany średniej oraz gaśnice. Pilarki do cięcia drewna, piłę do cięcia stali i betonu umieszczono zaś w takiej samej skrytce po przeciwległej stronie. Tylne skrytki przeznaczone są do przewozu węży tłocznych i armatury. Po prawej stronie przewidziano miejsce na osiem odcinków węży tłocznych 75 mm i prądownice, a w lewej skrytce przewożonych jest dziesięć odcinków węży tłocznych 52 i 75 mm, rozdzielacz oraz iniektor.

Z zapowiedzi producenta wynika, że w tym roku dostarczone zostaną kolejne egzemplarze pojazdów na podwoziach Renault Trucks D, również z układem napędowym (4x4).

Paweł Frątczak
Janusz Woźniak

Data publikacji: lipiec 2015

do góry