MAN TGM 15.290 BL
25 Maja 2015Średni samochód ratowniczo-gaśniczy MAN TGM 15.290 BL (4x2) Moto-Truck, Oznaczenie pojazdu według normy PN-EN 1846 M-1-6-2500-8/1600-1 (GBAPr 2,5/29/250)
Pod koniec ubiegłego roku do kilku JRG trafiło dziesięć średnich samochodów ratowniczo-gaśniczych z modułem proszkowym. Ich zakup był możliwy dzięki środkom pozyskanym z projektu „Wsparcie techniczne ratownictwa ekologicznego i chemicznego” współfinansowanego przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
Pojazdy zostały opracowane, zbudowane i dostarczone przez PUH Moto-Truck Leszek Chmiel. Pod ich zabudowę wykorzystano sprawdzone i wysoko oceniane przez strażaków dwuosiowe podwozie MAN TGM 15.290 BL (4x2). Samochody mają sześcioosobową kabinę, spełniają wszelkie wymagania stawiane pojazdom kategorii miejskiej, przystosowanym do poruszania się po drogach o utwardzonej nawierzchni.
Z przodu samochodu zastosowano zawieszenie mechaniczne, składające się z parabolicznych resorów piórowych ze stabilizatorem przechyłów i amortyzatorów teleskopowych. Tylna oś ma zawieszenie pneumatyczne z regulacją wysokości i stabilizatorem osi. Podnoszenie i opuszczanie pojazdu sterowane jest pilotem umieszczonym w kabinie.
Konstruktorom udało się doskonale zaprojektować i dostosować nadwozie pożarnicze do określonej funkcji, mimo umieszczenia za kabiną po prawej stronie kompaktowego systemu oczyszczania spalin z filtrem cząstek stałych (DPF).
Nadwozie pożarnicze ma siedem skrytek sprzętowych - po trzy z każdej strony oraz jedną z tyłu. Półki na sprzęt wykonane są z zamkniętych, skręcanych profili aluminiowych. Są one mocowane do zabudowy za pomocą prowadnic z profili aluminiowych, które ułatwiają ustawienie półek na dowolnej wysokości, w zależności od potrzeb i gabarytów przewożonego sprzętu.
Pośrodku użytkowego dachu znajdziemy zamykaną skrzynię z ryflowanej blachy aluminiowej, po prawej stronie - dwuprzęsłową drabinę D10W. Dach zabezpieczają kompozytowe burty będące przedłużeniem bocznych ścian nadwozia.
W stalowym zbiorniku agregatu proszkowego Minimax P 250 ep, znajduje się 250 kg proszku gaśniczego ABC Favorit Tertia, kompatybilnego z pianą gaśniczą. Ciśnienie robocze agregatu proszkowego wynosi 12-13 bar.
Zewnętrzne oświetlenie pojazdu podczas działań nocą zapewniają listwy LED, które wmontowane zostały w górną część każdego z boków, wzdłuż nadwozia, nad żaluzjami, a także na górnej części kabiny nad wejściem do przedziału załogi. Włącznik oświetlenia zewnętrznego znajduje się na pulpicie głównym w kabinie kierowcy.
Układ sygnalizacji świetlnej i akustycznej składa się z belki sygnalizacyjnej umieszczonej z przodu na dachu kabiny, głośników sygnalizacji dźwiękowej oraz dodatkowych sygnałów pneumatycznych.
Lepszą widoczność zapewniają dodatkowe cztery niebieskie lampy LED.
Część | Przedmiot | Dane |
---|---|---|
PODWOZIE Z ZABUDOWĄ | Kabina |
Liczba miejsc (układ): 1+1+4 Liczba drzwi: 4 |
Silnik |
Producent: MAN Typ: D0836LFL67 Pojemność: 6871 cm3 Moc: 213 kW (290 KM) Max moment obrotowy/zakresie obrotów: 1250 Nm/1250-2100 obr./min |
|
Układ jezdny |
Liczba osi: 2 Liczba osi napędzanych: 1 Blokady: blokada tylnego i centralnego mechanizmu różnicowego Przełożenie przekładni głównej: |
|
Skrzynia biegów |
Rodzaj: zaumatyzowana, zsynchronizowana Typ: ZF 12 AS 1210 OD TipMatic Liczba przełożeń: 12+1 |
|
Wymiary zewnętrzne pojazdu |
Długość: 7560 mm Szerokość: 2530 mm Wysokość: 3070 mm DMC: 15500 kg Rozstaw osi: 3825 mm Zwis przedni: 1565 mm Zwis tylny: 2170 mm Kąt natarcia: 16,3o Kąt zejścia: 15,1o |
|
Prześwit |
Pod osią przednią: 195 mm Pod osią tylną: 157 mm Poza osiami: 255 mm |
|
Zabudowa |
Materiał: stal nierdzewna, kompozyt wielowarstwowy, aluminium Konstrukcja: szkieletowa Szkielet: stal nierdzewna Poszycie zewnętrzne: kompozyt wielowarstwowy Dach: aluminiowa blach ryflowana Liczba skrytek/strona zabudowy: siedem (3+3+1) |
|
Pojemność zbiorników na środki gaśnicze |
Woda: 2500 litrów Materiał: kompozyt Środek pianotwórczy: 250 litrów Materiał: kompozyt |
|
UKŁAD WODNO-PIANOWY | Autopompa |
Producent: Moto-Truck Typ/Model: HMT A24/10 - 4/40 Wydajność: 2960 l/min przy 8 barach (470 l/min przy 40 barach) CAFS: Nie posiada |
Liczba nasad |
Tłoczne: 2x75 mm (lewa i prawa), 1x75 mm (napełniania hydrantowego), 1x25 mm (środek pianotwórczy) Ssawne: 1x110 mm (tył) |
|
Motopompa |
Producent: Kadimex S.A. Typ/Model: Posejdon MP-4/2 Wydajność: 1200 l/min przy 2 barach |
|
Linia szybkiego natarcia |
Liczba zwijadeł: jedno Miejsce montażu: z tyłu w skrytce po prawej stronie Długość węża: 60 m Średnica: 19 mm |
|
Instalacja zraszaczowa |
Liczba zraszaczy: 4 Miejsce montażu: z przodu i tyłu podwozia |
|
Dozownik środka pianotwórczego |
Producent: Moto-Truck Typ/Model: DSP 150 Rodzaj: automatyczny i mechaniczny, zintegrowany z autopompą |
|
Wyposażenie | Maszt oświetleniowy |
Producent: Moto-Truck Typ/Model: MTO 4 Wysokość wysuniętego masztu od podłoża: 6130mm Wysokość od poziomu dachu: 2900 mm Liczba najaśnic: 2 Natężenie oświetlenia: 30.150 lm Moc: 2x216W |
Wciągarka |
Producent: Goodwinch Typ/Model: TDS 16,5 Miejsce montażu: przód Siła: 7400 kg Długość liny: 30 m |
|
Agregat prądotwórczy |
Producent: Eisemann Typ/Model: H 2801 Moc: 2,5 kVA Ilość gniazd 230V: 3 |
|
Zaczep holowniczy |
Producent: Ringfeder Typ/Model: 6451 Obciążenie maksymalne: 13000 kg |
|
Agregat proszkowy |
Producent: Minimax Typ/Model: Minima 250 ep Pojemność: 250 kg Materiał: stal Środek wyrzucający: azot Pojemność butli: 25 l (200 bar) |
|
Linia szybkiego natarcia |
Liczba zwijadeł: jedno Miejsce montażu: z przodu w skrytce po prawej stronie Długość węża: 30 m Średnica: 32 mm |
Paweł Frątczak
Data publikacji: maj 2015