Kategorie komend PSP
27 Czerwca 2016Artykuł ten jest próbą spojrzenia na komendy wojewódzkie Państwowej Straży Pożarnej (KW PSP) pod kątem ich obciążenia podyktowanego działalnością operacyjną i ratowniczą oraz czynnikami zagrożenia.
Motywem podjęcia tej tematyki jest porównanie wyników badań przeprowadzonych w 2008 r. i opublikowanych w artykule pt. Każdemu według… kategorii (PP nr 3/2008) z wynikami badań z 2016 r. dotyczącymi tego samego zagadnienia.
Zmiana w kategoryzacji
Zgodnie z treścią rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 26 lipca 2006 r. w sprawie ramowej organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej (DzU 2006 nr 143, poz. 1037, ze zm.) kategoryzacja KW PSP sprowadza się praktycznie i teoretycznie tylko do jednego czynnika - liczby stałych mieszkańców rozpatrywanego obszaru. Obecnie mamy dwie kategorie KW PSP:
- KW PSP I kategorii w województwach o liczbie stałych mieszkańców nie mniejszej niż 2,5 mln (dolnośląskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, śląskim, wielkopolskim) - sześć,
- KW PSP II kategorii w województwach o liczbie stałych mieszkańców poniżej 2,5 mln - dziesięć.
Najważniejszym zadaniem i jednocześnie celem dla jednostek organizacyjnych PSP jest ochrona życia i zdrowia ludzi oraz zwierząt, ochrona mienia, a także środowiska na ich terenie działania. Przedstawiona poniżej propozycja wprowadzenia zmian w zakresie kategoryzacji KW PSP wykorzystuje nie tylko jeden element z obszaru bezpieczeństwa, jakim jest liczba stałych mieszkańców rozpatrywanego obszaru, ale także kilka wybranych charakterystycznych elementów związanych z działalnością operacyjną i ratowniczą oraz czynnikami zagrożenia występującego na danym terenie.
Kategoryzację KW PSP można ustalić, obliczając najpierw wskaźniki obciążenia (Wo) dla każdej KW PSP, według poniżej określonego wzoru i danych zawartych w tabeli 1:
Wo = (W1 + W2 + W3 + W4 + W5 + W6 + W7) x 100
Kolejne wskaźniki, dość charakterystyczne i występujące w każdym województwie, oznaczają:
W1 - stosunek liczby KP(M) PSP w województwie do ogólnej liczby KP(M) PSP w Polsce,
W2 - stosunek liczby JRG KP(M) PSP w województwie do ogólnej liczby JRG KP(M) PSP w Polsce,
W3 - stosunek liczby OSP i innych jednostek ratowniczych (IJROP) w KSRG w województwie do ogólnej liczby OSP i IJROP w KSRG w Polsce,
W4 - stosunek liczby ZDR i ZZR w województwie do ogólnej liczby ZDR i ZZR w Polsce,
W5 - stosunek powierzchni leśnej województwa do powierzchni leśnej Polski,
W6 - stosunek powierzchni województwa do powierzchni Polski,
W7 - stosunek liczby stałych mieszkańców województwa do liczby ludności Polski.
Województwo |
Liczba |
Liczba JRG KP(M) PSP |
Liczba OSP + IJROP |
Liczba |
Powierzchnia leśna |
Powierzchnia |
Ludność |
dolnośląskie |
26 |
44 |
242 |
16+21 |
591,3 |
19 946,74 |
2 908 457 |
kujawsko-pomorskie |
19 |
30+1 |
203 |
12+8 |
420,9 |
17 971,34 |
2 089 992 |
lubelskie |
20 |
29 |
300+1 |
15+7 |
580,1 |
25 122,49 |
2 147 746 |
lubuskie |
12 |
19 |
132+1 |
7+2 |
687,2 |
13 987,88 |
1 020 307 |
łódzkie |
22 |
34 |
323 |
6+17 |
386,1 |
18 218,95 |
2 504 136 |
małopolskie |
19 |
32+1 |
373+1 |
9+8 |
434,3 |
15 182,79 |
3 364 176 |
mazowieckie |
38 |
60+1 |
497+3 |
18+37 |
815,0 |
35 558,47 |
5 324 519 |
opolskie |
11 |
17 |
151 |
10+9 |
249,8 |
9 411,87 |
1 000 858 |
podkarpackie |
21 |
27 |
303 |
12+18 |
674,4 |
17 845,76 |
2 128 483 |
podlaskie |
14 |
18 |
185+1 |
8+6 |
618,4 |
20 187,02 |
1 193 348 |
pomorskie |
19 |
30 |
220 |
12+13 |
664,4 |
18 310,34 |
2 302 077 |
śląskie |
31 |
46+1 |
366+1 |
19+29 |
392,2 |
12 333,09 |
4 593 358 |
świętokrzyskie |
13 |
17 |
208 |
7+7 |
328,2 |
11 710,50 |
1 263 176 |
warmińsko-mazurskie |
19 |
24 |
177 |
2+6 |
745,9 |
24 173,17 |
1 443 967 |
wielkopolskie |
31 |
43+1 |
339 |
17+25 |
766,2 |
29 826,50 |
3 472 045 |
zachodniopomorskie |
20 |
26 |
176+3 |
11+9 |
809,4 |
22 892,48 |
1 715 431 |
RAZEM |
335 |
501 |
4 206 |
403 |
9 163,8 |
312 679,39 |
38472076 |
źródło: opracowanie własne
gdzie:
KP(M) PSP - komenda powiatowa (miejska) Państwowej Straży Pożarnej
IJROP - inne jednostki ratownicze ochrony przeciwpożarowej
JRG - jednostka ratowniczo-gaśnicza
OSP - ochotnicza straż pożarna
ZoDR - zakłady o dużym ryzyku wystąpienia awarii przemysłowej
ZoZR - zakłady o zwiększonym ryzyku wystąpienia awarii przemysłowej
Województwo |
W1 |
W2 |
W3 |
W4 |
W5 |
W6 |
W7 |
dolnośląskie |
0,0776 |
0,0878 |
0,0575 |
0,0918 |
0,0645 |
0,0637 |
0,0755 |
kujawsko-pomorskie |
0,0567 |
0,0618 |
0,0482 |
0,0496 |
0,0459 |
0,0574 |
0,0543 |
lubelskie |
0,0597 |
0,0578 |
0,0715 |
0,0545 |
0,0633 |
0,0803 |
0,0558 |
lubuskie |
0,0358 |
0,0379 |
0,0316 |
0,0223 |
0,0749 |
0,0447 |
0,0265 |
łódzkie |
0,0656 |
0,0678 |
0,0767 |
0,0570 |
0,0421 |
0,0582 |
0,0650 |
małopolskie |
0,0567 |
0,0658 |
0,0889 |
0,0421 |
0,0473 |
0,0485 |
0,0874 |
mazowieckie |
0,1134 |
0,1217 |
0,1188 |
0,1364 |
0,0889 |
0,1137 |
0,1383 |
opolskie |
0,0328 |
0,0339 |
0,0359 |
0,0471 |
0,0272 |
0,0301 |
0,0260 |
podkarpackie |
0,0626 |
0,0538 |
0,0720 |
0,0744 |
0,0735 |
0,0570 |
0,0553 |
podlaskie |
0,0417 |
0,0359 |
0,0442 |
0,0347 |
0,0674 |
0,0645 |
0,0310 |
pomorskie |
0,0567 |
0,0598 |
0,0523 |
0,0620 |
0,0725 |
0,0585 |
0,0598 |
śląskie |
0,0925 |
0,0938 |
0,0872 |
0,1191 |
0,0427 |
0,0394 |
0,1193 |
świętokrzyskie |
0,0338 |
0,0339 |
0,0494 |
0,0347 |
0,0358 |
0,0374 |
0,0328 |
warmińsko-mazurskie |
0,0567 |
0,0479 |
0,0420 |
0,0198 |
0,0813 |
0,0773 |
0,0375 |
wielkopolskie |
0,0925 |
0,0878 |
0,0805 |
0,1042 |
0,0836 |
0,0953 |
0,0902 |
zachodniopomorskie |
0,0597 |
0,0518 |
0,0425 |
0,0496 |
0,0883 |
0,0732 |
0,0445 |
źródło: opracowanie własne
Województwo |
Wyliczony wskaźnik obciążenia (Wo) |
Uogólniony wskaźnik obciążenia (Wo) |
Uogólniony wskaźnik obciążenia (Wo) |
dolnośląskie |
51,84 |
52 |
52 |
kujawsko-pomorskie |
37,39 |
37 |
37 |
lubelskie |
44,29 |
44 |
44 |
lubuskie |
27,37 |
27 |
25 |
łódzkie |
43,24 |
43 |
43 |
małopolskie |
43,67 |
44 |
42 |
mazowieckie |
83,12 |
83 |
79 |
opolskie |
23,30 |
23 |
23 |
podkarpackie |
44,86 |
45 |
43 |
podlaskie |
31,94 |
32 |
31 |
pomorskie |
42,16 |
42 |
43 |
śląskie |
59,40 |
59 |
57 |
świętokrzyskie |
25,78 |
26 |
26 |
warmińsko-mazurskie |
36,25 |
36 |
36 |
wielkopolskie |
63,41 |
63 |
60 |
zachodniopomorskie |
40,96 |
41 |
40 |
źródło: opracowanie własne
Ponad trzykrotnie wyższa wartość wskaźnika obciążenia (Wo) dla KW PSP województwa mazowieckiego (Wo = 83) w porównaniu z najniższą wartością tego wskaźnika dla KW PSP województwa opolskiego (Wo = 23) skłania do wprowadzenia trzech kategorii KW PSP.
Progi przedziałów wskaźników wyznaczane są według poniższego wzoru:
Womax : 3 = X,
gdzie: Womax odpowiada najwyższemu wskaźnikowi obciążenia KW PSP z danego roku - według danych z 2016 r. najwyższy wskaźnik obciążenia odnotowało województwo mazowieckie, jego wartość wynosi 83.
Pierwszy próg (X1) wyznacza się według wzoru: X + 1 ≈ X1.
Drugi próg (X2) wyznacza się według wzoru: (X1 · 2) - 1 = X2.
Wyznaczanie progów przedziałów wskaźników na przykładzie wskaźników obciążenia z 2016 r. przedstawia się następująco:
83 : 3 = 27,66
Pierwszy próg (X1) wyznacza się według wzoru: 27,66 + 1 = 28,66 ≈ 29.
Drugi próg (X2) wyznacza się według wzoru: (29 x 2) - 1 = 57.
Przedziały wskaźników obciążenia (Wo) określające trzy przedziały kategoryzacyjne wraz z progami określa się według następującego schematu:
- Wo > X2
- X1 ≤ Wo ≤ X2
- Wo < X1
Przedziały wskaźników obciążenia (Wo) określające kategorię KW PSP w 2016 r. |
Kategoria KW PSP |
Przedziały wskaźników obciążenia (Wo) określające kategorię KW PSP w 2008 r. |
Kategoria KW PSP |
Wo > 57 |
I |
Wo > 53 |
I |
29 ≤ Wo ≤ 57 |
II |
27 ≤ Wo ≤ 53 |
II |
Wo < 29 |
III |
Wo < 27 |
III |
źródło: opracowanie własne
Następnie, po podstawieniu wyliczonych wcześniej wskaźników obciążenia (Wo) dla poszczególnych KW PSP, można ustalić propozycję ich kategorii, co przedstawia tabela 5.
Województwo |
Wskaźnik obciążenia (Wo) |
Propozycja kategorii KW PSP |
Wskaźnik obciążenia (Wo) |
Propozycja kategorii KW PSP |
dolnośląskie |
52 |
II |
52 |
II |
kujawsko-pomorskie |
37 |
II |
37 |
II |
lubelskie |
44 |
II |
44 |
II |
lubuskie |
27 |
III |
25 |
III |
łódzkie |
43 |
II |
43 |
II |
małopolskie |
44 |
II |
42 |
II |
mazowieckie |
83 |
I |
79 |
I |
opolskie |
23 |
III |
23 |
III |
podkarpackie |
45 |
II |
43 |
II |
podlaskie |
32 |
II |
31 |
II |
pomorskie |
42 |
II |
43 |
II |
śląskie |
59 |
I |
57 |
I |
świętokrzyskie |
26 |
III |
26 |
III |
warmińsko-mazurskie |
36 |
II |
36 |
II |
wielkopolskie |
63 |
I |
60 |
I |
zachodniopomorskie |
41 |
II |
40 |
II |
źródło: opracowanie własne
Wnioski
Dane wykorzystane do obliczeń wskaźników obciążenia KW PSP i ustalone na ich podstawie propozycje kategorii KW PSP należy traktować jako materiał poglądowy. Ustalając kategorie KW PSP w bieżącym roku, należałoby uwzględnić, że w ciągu 8 lat zmienił się wskaźnik obciążenia. Z porównania wskaźników obciążenia (Wo) z lat 2008 i 2016 zawartych w tabeli 5 wynika, że w ośmiu województwach ten wskaźnik wzrósł, w siedmiu województwach pozostał na takim sam poziomie, a w jednym województwie obniżył się. Największy wzrost wskaźnika obciążenia wystąpił w województwie mazowieckim, z 79 w 2008 r. do 83 w 2016 r.
Kategorie komend powiatowych (miejskich) PSP także determinowane są tylko jednym czynnikiem - liczbą stałych mieszkańców rozpatrywanego obszaru. Zgodnie z przywołanym wcześniej rozporządzeniem wyodrębnia się:
- KP(M) PSP I kategorii - w powiatach i miastach na prawach powiatu o liczbie stałych mieszkańców nie mniejszej niż 600 tys.,
- KP(M) PSP II kategorii - w powiatach i miastach na prawach powiatu o liczbie stałych mieszkańców poniżej 600 tys., jednak nie mniejszej niż 200 tys.,
- KP(M) PSP III kategorii - w powiatach i miastach na prawach powiatu o liczbie stałych mieszkańców poniżej 200 tys., jednak nie mniejszej niż 100 tys.,
- KP(M) PSP IV kategorii - w powiatach i miastach na prawach powiatu o liczbie stałych mieszkańców poniżej 100 tys., jednak nie mniejszej niż 50 tys.,
- KP(M) PSP V kategorii w powiatach o liczbie stałych mieszkańców poniżej 50 tys.
Nowa metoda wyliczania i potwierdzania kategoryzacji KW PSP jest słuszna z uwagi na różne obciążenia komend PSP i warto byłoby się zastanowić nad jej wprowadzeniem zarówno na poziomie wojewódzkim, jak i powiatowym. Na poziomie powiatowym należałoby wyliczyć obciążenia poszczególnych KP(M) PSP. Wówczas być może okazałoby się, że konieczna jest zmiana kategorii niektórych komend.
Literatura
[1] Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 26 lipca 2006 r. w sprawie ramowej organizacji komendy wojewódzkiej i powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej (DzU 2006 nr 143, poz. 1037, ze zm.).
[2] Zarzycki J., Każdemu według… kategorii, „Przegląd Pożarniczy” 2008, nr 3, s. 41-43.
bryg. dr inż. Jarosław Zarzycki
pełni służbę na Wydziale Inżynierii Bezpieczeństwa Pożarowego Szkoły Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie
maj 2016