• Tłumacz języka migowego
Różności

Urzędnik w medialnym kosmosie

10 Marca 2015

O zasadach kontaktów z dziennikarzami i światem mediów obszernie pisaliśmy w PP nr 12/2014. Tym, którzy czują niedosyt, proponuję lekturę książki Rafała Guzowskiego „Budowanie wizerunku urzędnika w mediach”. Napisał ją nie tylko z pozycji rzecznika prasowego, a więc osoby, która na co dzień współpracuje ze środkami masowego przekazu i co ważne – stara się robić to w profesjonalny sposób, lecz także doświadczonego dziennikarza.

Ta książka to wręcz niezbędnik każdego urzędnika poruszającego się na co dzień w labiryncie relacji z dziennikarzami. Autor podpowiada, jak się zachowywać i czego nie robić, by dobrze wypaść. Sugeruje również, od czego zacząć tworzenie relacji z mediami. A więc jeśli jesteś osobą wyznaczoną do kontaktów z nimi, zacznij od siebie. Jak się prezentujesz? Jak się wysławiasz? Czy radzisz sobie ze stresem przed mikrofonem? Czy umiesz redagować teksty?

Pozytywny wizerunek każdej instytucji czy organizacji buduje się w mediach latami. Próbę ogniową przechodzi on w sytuacjach kryzysowych, a tych nie brakuje. Co zrobić, by go nie zdruzgotały? Zajrzyjmy do poradnika: „Nie można popadać w panikę, chować głowy w piasek, obrażać się, denerwować na różne publikacje…”. A przede wszystkim trzeba przygotować się do nich zawczasu.

I tu wkraczamy w sferę strategii budowania relacji z mediami. Wiele instytucji i organizacji ciągle jeszcze podchodzi do tego z przymrużeniem oka, bez żadnej wizji. Współpracą z mediami nierzadko zajmują się zupełnie przypadkowi ludzie, bez odpowiednich kompetencji. Czym to grozi? Nierzetelnymi informacjami prasowymi, osłabieniem prestiżu urzędu, chaosem informacyjnym w instytucji itp.

To tylko niektóre z podjętych kwestii. Autor łączy teorię z praktyką w kontekście wybranych przepisów prawa. Książkę czyta się lekko i szybko. Nie tylko dzięki sprawnej ręce autora, lecz także zabiegom edytorskim. Najważniejsze porady i tezy zostały wyróżnione, zaś schematy i tabele porządkują treść, przedstawiają ją w syntetycznej formie. Najistotniejsze treści łatwo dzięki temu zapadają w pamięć. Oto próbka: „Dobrze skonstruowana informacja prasowa jest: aktualna, neutralna, napisana językiem obrazowym, zwięzła, zawiera konkretne informacje i liczby”. Zapamiętane?

W poradniku zamieszczono wzory sprostowań, scenariusz postępowania w sytuacji kryzysowej, przykładowy materiał sondażowy przed wprowadzeniem spójnej polityki informacyjnej oraz różne typy informacji prasowych. Na przykładzie wybranych urzędów omówione zostały case study strategii informacyjnych. Może warto niektóre rozwiązania przeszczepić na strażacki grunt? Do lektury szczególnie zachęcam oficerów i rzeczników prasowych PSP! Ta książka jest kopalnią praktycznej wiedzy.

ep

Rafał Guzowski, Budowanie wizerunku urzędnika w mediach, Presscom Sp. z o.o., Wrocław 2014.

do góry