Testy pożarowe pojazdów elektrycznych wyposażonych w baterie litowo-jonowe w tunelach
26 Stycznia 2023Napęd elektryczny jako alternatywna technologia upowszechnił się już w takim stopniu, że konieczne są kolejne badania związane z bezpieczeństwem pożarowym wyposażonych w niego pojazdów oraz - co równie ważne - analizy i testy obrazujące zachowanie się pojazdów elektrycznych podczas pożaru. Ważne, by badania skutkowały właściwą polityką i odpowiednim ustawodawstwem regulującym użytkowanie pojazdów elektrycznych.
Konsekwencje pożarowe, na które zwrócili uwagę autorzy artykułu, wymagają bardziej szczegółowych analiz, zarówno jeśli chodzi aspekt bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, jak i służb ratunkowych. Ich ocena powinna uwzględniać specyfikę pożaru, wpływ emisji toksycznych związków na użytkowników tuneli, a także analizę konkretnych strategii działań ratowniczo-gaśniczych.
Badania przeprowadzono ze względu na obawy związane z bezpieczeństwem użytkowania pojazdów elektrycznych oraz trudności napotykane podczas działań gaśniczych - problem stanowiła intensywność spalania, zgłaszano także trudności z ugaszeniem baterii litowo-jonowych. Większość badań dotyczyła dotychczas samych ogniw i brakowało eksperymentów z udziałem rzeczywistych pojazdów.
W 2018 r. rząd Austrii zlecił projekt dotyczący wpływu zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów elektrycznych na bezpieczeństwo w tunelach. Badano samochody osobowe, ciężarowe oraz bezpieczeństwo użytkowników tuneli w zależności od jego konstrukcji. Analizowano uwalnianie się ciepła, wytwarzanie substancji toksycznych, porównywano charakterystykę palenia się pojazdów zasilanych spalinowo i bateryjnie. Artykuł skupia się na pełnowymiarowych badaniach pożarów samochodów osobowych w tunelach drogowych, wcześniej badania prowadzono najczęściej w halach lub dotyczyły one zaledwie pojedynczych modułów bateryjnych.
Fire tests with lithium-ion battery electric vehicles in road, Peter Sturm, Patrik Fössleitner, Daniel Fruhwirt, Robert Galler, Robert Wenighofer, Simon Franz Heindl, Stefan Krausbar, Oliver Heger, Fire Safety Journal 2022, 134