Samochód dla nurków
22 Marca 2017Średni samochód specjalny ratownictwa wodnego na podwoziu IVECO Eurocargo 150E28 (4x4), oznaczenie pojazdu wg normy: samochód ratownictwa wodnego PN-EN 1846 M-2-6-1-1-1 (SRw), to środek transportu dla ratowników oraz sprzętu i urządzeń do prowadzenia akcji ratowniczej na wodzie i pod wodą.
Ratownictwo wodne jest jednym z zadań realizowanych ustawowo przez Państwową Straż Pożarną i jednostki ochotniczych straży pożarnych. To szerokie pojęcie, obejmujące czynności ratownicze podejmowane na powierzchni wody oraz pod wodą, na naturalnych i sztucznych zbiornikach wodnych, a także oczywiście wszelkich wodach płynących. Obecnie w Polsce w ramach PSP działa 61 specjalistycznych grup ratownictwa wodno-nurkowego, w tym: 42 grupy poziomu A, 14 grup poziomu B oraz 5 grup poziomu C.
W ramach projektu „Zwiększenie skuteczności prowadzenia długotrwałych akcji ratowniczych”, realizowanego przy wsparciu środków finansowych Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, w 2015 r. zakupione zostały średnie samochody ratownictwa wodnego. Trafiły one do 14 wybranych jednostek ratowniczo-gaśniczych na terenie kraju.
Wykonawcą zabudowy była firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. z Bielska-Białej. Samochód został zabudowany na podwoziu Iveco Eurocargo 150E28. Wyposażony jest w sześciocylindrowy, wysokoprężny silnik spalinowy z serii Tector 7. Ma on układ turbodoładowania z chłodnicą powietrza doładowanego. Dzięki zastosowaniu technologii HI-eSCR spełnia normę czystości spalin Euro VI. Moc maksymalna silnika wynosi 206 kW (280 KM). Napęd na obie osie przenoszony jest poprzez manualnie sterowaną skrzynię biegów, reduktor i skrzynię rozdzielczą. Skrzynia ma sześć przełożeń do jazdy w przód (zastosowanie reduktora podwaja liczbę przełożeń do dwunastu) i bieg wsteczny.
Przewidziano miejsce dla sześcioosobowej załogi - dla kierowcy i dowódcy w dwudrzwiowej i dwumiejscowej kabinie pojazdu w układzie (1+1), a dla pozostałych osób w przedziale przystosowanym do przewozu osób umieszczonym w przedniej części nadwozia pożarniczego (w układzie 2+2). Wchodzi się do niego jednoskrzydłowymi drzwiami (z oknem), znajdującymi się po prawej stronie pojazdu. Wysokość nadwozia została tak zaprojektowana, aby umożliwić strażakom swobodne poruszanie się w jego wnętrzu w wyprostowanej pozycji.
Kontakt wizualno-głosowy między kabiną i przedziałem gwarantuje interkom.
W tylnej części zabudowy znajduje się przedział sprzętowy z miejscem do przewozu specjalistycznego sprzętu ratownictwa wodno-nurkowego. Można się do niego dostać bezpośrednio z przedziału załogowego. Dostęp do przewożonego wyposażenia i sprzętu możliwy jest także z zewnątrz pojazdu.
Skrytki sprzętowe zamykane są od zewnątrz żaluzjami i klapami aluminiowymi. Żaluzja tylnej skrytki jest otwierana także od wewnątrz, gdyż jest jednocześnie zamknięciem całego przedziału sprzętowego.
Dach zabudowy pożarniczej wykonany został w formie podestu roboczego. Wejście na niego umożliwia składana drabinka aluminiowa zamontowana na tylnej ścianie po lewej stronie. Również z tyłu zamontowana została winda hydrauliczna Dhollandia DHLM.15.Ułatwia ona wyjmowanie sprzętu i wyposażenia. Pomaga także ubranym w skafandry i sprzęt nurkowy strażakom wychodzić poprzez przedział sprzętowy. Na czas przejazdu składana jest do pozycji transportowej.
Średni samochód specjalny ratownictwa wodnego na podwoziu IVECO Eurocargo 150E28 (4x4)
Oznaczenie pojazdu wg normy: Samochód ratownictwa wodnego PN-EN 1846 M-2-6-1-1-1 (SRw)
Część I - PODWOZIE Z ZABUDOWĄ
- Kabina
- Liczba miejsc (układ): 2 (1+1)
- Liczba drzwi: 2
- Silnik
- Producent: FPT Industrial S.p.A.
- Typ: F4AFE611C*C
- Pojemność: 6728 cm3
- Moc: 206 kW (280 KM)
- Max moment obrotowy/zakres obrotów: 1000 Nm/1250 -1950 obr./min
- Układ jezdny
- Liczba osi: 2
- Liczba osi napędzanych: 2
- Blokady: blokada mechanizmu różnicowego osi napędowych
- Przełożenie reduktora: i=0,99 (szosa) / i= 1,94 (teren)
- Przełożenie tylnego mostu: i=6,95
- Skrzynia biegów
- Rodzaj: manualna
- Typ: ZF 6S 1005 TO
- Liczba przełożeń 6+1
- Wymiary zewnętrzne pojazdu
- Dł. x szer. x wys.: 8065 x 2530 x 3655 mm
- Rozstaw osi: 4150 mm
- Zwis przedni: 1387 mm
- Zwis tylny: 2528 mm
- Kąt natarcia: 31,7°
- Kąt rampowy: 25,6°
- Kąt zejścia: 23,5°
- Prześwit
- Pod osią przednią: 414 mm
- Pod osią tylną: 414 mm
- Poza osiami: 524 mm
- Masa
- Dopuszczalna masa całkowita: 15 000 kg
- Masa rzeczywista: 10 940 kg
- Zabudowa
- Typ: dwumodułowa (moduł załogowy + moduł sprzętowy)
- Liczba miejsc (układ): 4 (4)
- Liczba skrytek/strona zabudowy: 8 (4+3+1)
- Materiał: stal nierdzewna, aluminium
- Konstrukcja: szkieletowa
- Szkielet: stal nierdzewna
- Poszycie zewnętrzne: blacha aluminiowa
- Dach: blacha aluminiowa ryflowana
Średni samochód specjalny ratownictwa wodnego na podwoziu IVECO Eurocargo 150E28 (4x4)
Oznaczenie pojazdu wg normy: Samochód ratownictwa wodnego PN-EN 1846 M-2-6-1-1-1 (SRw)
Część II - WYPOSAŻENIE ZAMONTOWANE NA STAŁE
- Winda hydrauliczna
- Producent: Dhollandia
- Typ/model: DHLM.15
- Nośność: 1000 kg
- Maszt oświetleniowy
- Producent: SVEP
- Typ/Model: AB.12.03
- Wysokość wysuniętego masztu od podłoża: 5500 mm
- Liczba reflektorów/moc: 2x216 W (LED)
- Moc strumienia świetlnego:2 x 15 000 lm
- Wyciągarka elektryczna przednia
- Producent: Powerwinch
- Typ/model: PW 15000
- Siła uciągu: 6804 kg
- Długość liny: 30 m
- Wyciągarka elektryczna tylna
- Producent: Powerwinch
- Typ/model: PW 15000
- Siła uciągu: 6804 kg
- Długość liny: 60 m
- Markiza
- Producent: Dometic
- Typ/model: PW 1500
- Zaczep holowniczy
- Producent: RINGFEDER
- Typ/Model: 4040G135 (40 mm)
- Masa ciągniętej przyczepy: 8500 kg
- Zaczep holowniczy hakowy
- Producent: AUTOHAK
- Typ/Model: PK4-1
- Masa ciągniętej przyczepy: 3500 kg
Część III - WYPOSAŻENIE RATOWNICZE
- Agregat prądotwórczy
- Producent: Fogo
- Typ/Model: FV 15540 ER-TS
- Moc: ciągła 16,0 kVA 3~
- Moc: ciągła 6,4 kVA 1~
- Ilość gniazd 230 V: 2
- Ilość gniazd 400 V: 2
- Sprężarka powietrza
- Producent: Coltri
- Model: MCH 16ET
- Ciśnienie robocze: 200/300 bar
- Wydajność powietrza: 265 l/min
- Balon wypornościowy
- Producent: Coltri Sub
- Typ/Model: 50 kg
- Liczba: 2 szt.
- Balon wypornościowy
- Producent: Coltri Sub
- Typ/Model: 100 kg
- Liczba: 2 szt.
- Balon wypornościowy
- Producent: Coltri Sub
- Typ/Model: 200 kg
- Liczba: 2 szt.
- Balon wypornościowy
- Producent: Coltri Sub
- Typ/Model: 500 kg
- Liczba: 2 szt.
- Balon wypornościowy
- Producent: Coltri Sub
- Typ/Model: 1000 kg
- Liczba: 2 szt.
- Echosonda
- Producent: Garmin
- Typ/Model: Echo 201
- Liczba: 1 kpl.
- Automat oddechowy
- Producent: Interspiro
- Typ/Model: RS-4
- Liczba: 8 szt.
- Skafander nurkowy suchy
- Producent: Santi
- Typ/Model: Enduro
- Liczba: 4 kpl.
- Skafander nurkowy odporny
- Producent: Viking
- Typ/Model: Protech
- Liczba: 2 kpl.
- Kamizelka asekuracyjna pneumatyczna
- Producent: Baltic
- Typ/Model: Winner 150
- Liczba: 6 szt.
- Uprząż asekuracyjna
- Producent: Discovery
- Typ/Model: NE
- Liczba: 4 szt.
- Płetwy jet fin
- Producent: Scubatech
- Typ/Model: Jetstream
- Liczba: 4 par
- Płetwy kaloszowe
- Producent: Scubatech
- Typ/Model: Tiara II
- Liczba: 4 par
- Ubranie ochronne po nurkowaniu
- Producent: Hi-Tec
- Typ/Model:
- Liczba: 4 kpl.
- Jednoczęściowe ubranie ochronne
- Producent: IMS Griffin
- Typ/Model: Mullion Northsea
- Liczba: 4 szt.
- Urządzenie ratowniczo-wyrównawcze
- Producent: Dive System
- Typ/Model: Tech Deep 20
- Liczba: 4 szt.
- Ratownicze sanie lodowe
- Producent: Roma
- Typ/Model: Roma
- Liczba: 1 kpl.
- Pilarka łańcuchowa do drewna
- Producent: Makita
- Typ/Model: EA3500S
- Liczba: 1 szt.
- Elektryczna myjka ciśnieniowa
- Producent: Karcher
- Typ/Model: Basic
- Liczba:1 kpl.
Paweł Frątczak
Janusz Woźniak
fot. Maciej Buszczak
marzec 2017