Lekki samochód rozpoznawczo-ratowniczy na podwoziu SsangYong Rexton
30 Listopada 2015Z uwagi na brak szczegółowych wytycznych w zakresie wyposażenia i wymagań dla tego rodzaju sprzętu podkarpacki komendant wojewódzki PSP powołał zespół zadaniowy, który miał opracować minimalne wymagania techniczne dla lekkiego samochodu rozpoznawczo-ratowniczego. Zespół tworzyli: bryg. Stanisław Perlak, bryg. Ireneusz Szpyrka, mł. bryg. Adam Wiśniewski, Wacław Król (KW PSP w Rzeszowie), mł. bryg. Bogdan Jakubiec, mł. bryg. Jacek Nita, mł. kpt. Bartłomiej Bieniasz (KM PSP w Rzeszowie) oraz mł. bryg. Jacek Dydek (KP PSP w Lesku) i st. kpt. Jacek Kędra (KP PSP w Brzozowie).
Podstawowe założenia
Zasadniczym założeniem było stworzenie efektywnego narzędzia pracy dla dowódców interwencyjnych i taktycznych - dowódców zmiany, JRG oraz dowódcy i członków grupy operacyjnej komendanta wojewódzkiego PSP. Pojazd ten powinien wspomagać ich działania, dostarczając im odpowiednie narzędzia i tworząc środowisko pracy ułatwiające koordynację działań ratowniczych na miejscu akcji.
Dostawcą pojazdów była łódzka firma Marvel Sp. z o.o. Samochód zabudowany na pojeździe bazowym marki SsangYong model Rexton został wyposażony w:
- nadwozie pięciodrzwiowe, jednoprzestrzenne, zamknięte jednym dachem typu combi, wyposażone w podłużnicową ramę nośną,
- silnik o zapłonie samoczynnym o mocy 114 kW/155 KM,
- napęd na dwie osie 4 x 4 z reduktorem terenowym,
- automatyczną skrzynię biegów,
- zawieszenie przednie - zawieszenie o dwóch wahaczach poprzecznych ze sprężynami śrubowymi,
- zawieszenie tylne wielowahaczowe ze sprężynami śrubowymi,
- szczelne doprowadzenie powietrza do silnika wyniesione do wysokości dachu pojazdu, niezbędne przy pokonywaniu brodów głębszych niż dopuszczalne (tzw. Snorkel),
- demontowalny hak holowniczy kulowy o uciągu min. 2000 kg oraz gniazdo elektryczne umożliwiające podłączenie oświetlenia przyczepy.
Samochód został oznakowany i wyposażony w urządzenia dla pojazdów uprzywilejowanych zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (t.j. DzU z 2013 r., poz. 951, z późn. zm.).
Jego konstrukcja zapewnia łatwy dostęp do przewożonego sprzętu i wyposażenia.
Zabudowę wykonano w miejscu zdemontowanego fotela pasażera oraz w części bagażowej pojazdu. Moduł roboczy umieszczony w przedniej części ma zamontowaną stację dokującą komputera przenośnego GETAC, drukarkę laserową, wysuwaną szufladę oraz blat roboczy. Komputer jest wstrząsoodporny, a dodatkowo odporny na zalanie i wibracje. Poza standardowym oprogramowaniem w pamięci komputera znajduje się również baza kart charakterystyk substancji niebezpiecznych oraz baza danych umożliwiająca dostęp do informacji o pojeździe, który uległ wypadkowi - Crash Recovery System. Komputer wyposażony jest w moduł 3G (umożliwiający dostęp do Internetu) oraz moduł GPS.
W przestrzeni bagażowej pojazdu została wykonana zabudowa składająca się z sytemu wysuwanych szuflad, w których przewożone jest wyposażenie pojazdu. Znajduje się tam również tablica magnetyczna z funkcją pisania i zmywania. Sposób montażu umożliwia ustawienie jej w pozycji poziomej i pionowej. Nad tablicą znajduje się zainstalowana na stałe półka z następującymi urządzeniami:
- ładowarką sześciostanowiskową do radiotelefonów nasobnych zasilaną z obwodu 230 V,
- dwiema ładowarkami do latarek przenośnych zasilanymi z obwodu 230 V,
- tubą do podawania komunikatów słownych,
- panelem sterowania pneumatycznym masztem antenowym,
- urządzeniem sygnalizującym rozładowanie akumulatora,
- dwoma mikrofonogłośnikami bezprzewodowymi do obsługi radiotelefonów przewoźnych,
- gniazdami 12 V i 230 V.
Łączność i zasilanie
Samochód wyposażony jest w dwa zdalnie sterowane radiotelefony przewoźne, umieszczone w przedniej części pojazdu. Po lewej stronie tylnej części pojazdu znajduje się pneumatyczny maszt antenowy sterowany panelem umieszczonym w przestrzeni bagażowej. Samochód ma dwie anteny: ćwierćfalową zamontowaną bezpośrednio na dachu pojazdu i drugą na maszcie pneumatycznym o zwiększonym zysku 5/8 λ, które umożliwiają nawiązanie łączności na dwóch niezależnych kanałach radiowych - po jednym dla komunikacji z PSK/MSK i organizacji łączności na miejscu zdarzenia. Jeśli dowódca przejdzie do tylnej części funkcjonalnej samochodu, obsługę radiotelefonu umożliwią mikrofonogłośniki połączone z radiotelefonem przez system bluetooth, co daje możliwość obsługi w promieniu do 10 m od pojazdu. Zainstalowany jest w nim także radiotelefon na pasmo CB.
Urządzenia te zasilane są z instalacji elektrycznej pojazdu 12 V oraz instalacji 230 V. Zasilanie 230 V pochodzi z agregatu prądotwórczego z elektroniczną stabilizacją napięcia i częstotliwości oraz zewnętrznego źródła zasilania 230 V, poprzez gniazdo umieszczone na lewym przednim błotniku pojazdu i przewód zasilający. Gniazdo to wykorzystywane jest również jako układ podtrzymania naładowania akumulatora podczas postoju w garażu.
Wyposażenie specjalistyczne:
- wciągarka linowa napędzana elektrycznie (napięcie zasilania 12 V) z zintegrowanym zabezpieczeniem przeciążeniowym,
- torba ratownictwa medycznego typu PSP R0 oraz zestaw do triage dla minimum 50 osób,
- agregat prądotwórczy o mocy 2 kW,
- zdalnie sterowany obrotowy reflektor samochodowy montowany na pojeździe za pomocą magnesu, z możliwością regulacji strumienia światła w poziomie i pionie,
- dwie latarki akumulatorowe w wykonaniu udaroodpornym EX dla strefy 1 i 2,
- trzy radiotelefony nasobne,
- cyfrowy aparat fotograficzny z funkcją nagrywania filmów,
- pirometr,
- akumulatorowy miernik wielogazowy z pompką skalibrowany na % DGW (metan), O2, H2S, CO,
- detektor prądu przemiennego,
- wiatromierz,
- lornetka z dalmierzem,
- przenośna tuba głośnomówiąca (megafon ręczny) z zasilaniem bateryjnym,
- ręczny odbiornik GPS.
Zaprezentowany samochód stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie na pojazdy rozpoznawczo-ratownicze mające stanowić wsparcie dowódców poziomu interwencyjnego i taktycznego przy zdarzeniach niewymagających użycia samochodów dowodzenia i łączności. Jego koncepcja została zainspirowana samochodami operacyjnymi stosowanymi przez służby ratownicze w Estonii oraz tzw. incident command vehicle z USA. Montaż pojazdu według wypracowanego projektu funkcjonalno-użytkowego poprzedziły konsultacje zamawiającego z wykonawcą samochodu. Zasadniczą trudnością na etapie prac koncepcyjnych było odejście od dotychczas przyjmowanego modelu samochodów operacyjnych oraz zapewnienie odpowiedniego zasilania dla wszystkich elementów wyposażenia.
Bryg. Stanisław Perlak, bryg. Ireneusz Szpyrka, mł.bryg. Adam Wiśniewski pełnią służbę w KW PSP w Rzeszowie
fot. Marcin Betleja i Jerzy Linder
Listopad 2015
Kabina: |
Liczba miejsc (układ): 1+3 |
---|---|
Silnik |
Producent: SsangYong |
Układ jezdny |
Liczba osi: 2 |
Skrzynia biegów |
Rodzaj: automatyczna |
Wymiary zewnętrzne pojazdu |
Dł. x szer. x wys.: 4 755 X 1 900 X 1 840 |
Prześwit |
Pod osią przednią: 250 mm |
Masa |
DMC: 2,710 kg |
Zabudowa |
Materiał: aluminium, stal, sklejka |
Zaczep holowniczy |
Producent: Aragon |
Wyposażenie łącznościowe |
Producent: Motorola |
Wyposażenie komputerowe |
Producent: Getac Technology (Kunshan) Co. Ltd |
Generator prądotwórczy |
Producent: Honda |
Wciągarka |
Producent: Superwinch |
Pirometr |
Producent: Electronic Temperature Instruments Ltd |
Detektor gazów |
Producent: Crowcon Detection Instruments Ltd |
Obrotowy reflektor samochodowy |
Producent: Federal Signal |