Aktualne wydanie, Organizacja Robert Żurawski

Doręczenia elektroniczne

19 Marca 2025

1 stycznia 2025 r. weszła w życie usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, tzw. e-Doręczenia, którą wprowadziła ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. System ten pozwala na wysyłanie i odbieranie korespondencji cyfrowej ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, umożliwia pełną identyfikację nadawcy i odbiorcy oraz przechowywanie korespondencji w formie elektronicznej. W przyszłości usługa ta zastąpi tradycyjne przesyłanie pism urzędowych drogą pocztową, a także korespondencję prowadzoną przez ePUAP.

 

e-Doręczenia wprowadzane są stopniowo, jednak od 1 stycznia 2025 r. obowiązują już liczną grupę podmiotów zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Tabela przedstawia, od jakiej daty muszą realizować obowiązki wynikające z ustawy poszczególne podmioty, ale należy wyraźnie zaznaczyć, że przepisy dotyczące e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 r. dotyczą wszystkich jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, tj. Komendy Głównej, komend wojewódzkich, komend powiatowych (miejskich), Akademii Pożarniczej i pozostałych szkół pożarniczych, Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej-PIB w Józefowie oraz Centralnego Muzeum Pożarnictwa. Obowiązek wprowadzenia e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 r. dotyczy również osób wykonujących zawody zaufania publicznego, co w praktyce Państwowej Straży Pożarnej ma znaczenie dla radców prawnych i adwokatów pracujących dla różnych jednostek organizacyjnych tej formacji.

Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z przepisem art. 1a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej obowiązku doręczenia korespondencji przy wykorzystaniu publicznej usługi hybrydowej lub publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego nie stosuje się:

  • w sprawach osobowych dotyczących strażaków,
  • w sprawach osobowych dotyczących byłych strażaków,
  • jeżeli doręczenie korespondencji przy wykorzystaniu publicznej usługi hybrydowej albo publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego mogłoby istotnie utrudniać lub uniemożliwić realizację zadań Państwowej Straży Pożarnej.

 Tabela zawierająca wykaz podmiotów publicznych

 

 

 

 

 

 

 

Tabela zawierająca wykaz podmiotów niepublicznych

 

 

 

 

 

 

 

W tym miejscu warto przytoczyć i wyjaśnić poszczególne pojęcia związane z nowym i co tu dużo ukrywać rewolucyjnym systemem.

ABC e-Doręczeń

Czym są więc e-Doręczenia? To elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, osoby fizyczne i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.

Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń. Podstawą prawną działania rejestrowanego doręczenia elektronicznego są: rozporządzenie UE eIDAS i ustawa o doręczeniach elektronicznych UoDE.

Czym jest adres do e-Doręczeń? To adres doręczeń elektronicznych (ADE) nadawany użytkownikowi systemu e-Doręczeń. Nie należy go w żadnym razie mylić z adresem e-mail. Adres do e-Doręczeń jest indywidualny – przypisany do konkretnego użytkownika, umożliwia jednoznaczną identyfikację nadawcy i adresata, nie może zmienić właściciela. Należy zaznaczyć, że spółka cywilna nie może mieć adresu do doręczeń elektronicznych. Spółka cywilna to jedynie umowa łącząca wspólników – nie ma odrębnej od samych wspólników podmiotowości prawnej, w związku z tym ADE mogą jedynie posiadać jej poszczególni wspólnicy.

Każdy adres do e-Doręczeń zostaje wpisany do rejestru publicznego Bazy Adresów Elektronicznych (BAE). Adresy zamieszczone w bazie są wiarygodne, ponieważ podczas wnioskowania o adres do e-Doręczeń weryfikowana jest tożsamość właściciela adresu.

Wpis adresu do doręczeń elektronicznych do BAE skutkuje:

  • dla podmiotu publicznego – zawarciem umowy z Pocztą Polską na świadczenie PURDE i PUH, zgodnie z postanowieniami Regulaminu oraz Polityki świadczenia usługi na czas pełnienia roli operatora wyznaczonego przez Pocztę Polską oraz założeniem skrzynki doręczeń przez Pocztę Polską;
  • dla podmiotu niepublicznego – zawarciem umowy z Pocztą Polską na świadczenie PURDE zgodnie z postanowieniami Regulaminu oraz Polityki świadczenia usługi na czas pełnienia roli operatora wyznaczonego przez Pocztę Polską oraz założeniem skrzynki doręczeń przez Pocztę Polską.

Jak korzystać?

Systemem e-Doręczeń będzie można posługiwać się za pośrednictwem:

  • skrzynki e-Doręczeń na stronach mObywatel.gov.pl i edoreczenia.gov.pl;
  • skrzynki na Koncie Przedsiębiorcy w serwisie biznes.gov.pl;
  • systemu kancelaryjnego EZD zintegrowanego z e-Doręczeniami;
  • aplikacji firm dostarczających usługę e-Doręczeń.

Zrzut ekranu. Na zdjęciu widok strony po zalogowaniu. e-Doręczenia należą do tzw. usług zaufania, ponieważ nadawca i odbiorca są identyfikowani (ich tożsamość zostaje sprawdzona) i nikt nie może przejąć ich adresów lub podszyć się pod nich. Dzięki temu są równoważne prawnie z tradycyjną przesyłką poleconą, zatem mogą być wykorzystywane w każdym procesie administracyjnym, sądowym i cywilnym. Zaufany dostawca usługi umożliwia pobranie dowodu wysyłania i doręczenia korespondencji, a usługa jest zabezpieczona tak, aby nikt nie mógł zmienić treści korespondencji między nadawcą a odbiorcą. Niemniej jednak sądy, trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna są zobowiązane wprowadzić e-Doręczenia dopiero od 1 października 2029 r., dopiero wtedy więc zaistnieje możliwość, o której mowa wyżej.

Dla osób fizycznych korzystanie z e-Doręczeń nie jest obowiązkowe, ale każda osoba fizyczna może założyć swoją skrzynkę do e-Doręczeń, a nawet po jej założeniu zrezygnować z usługi e-Doręczeń.

Zrzut ekranu. Zdjęcie przestawia zawartość skrzynki.Dokonuje się tego przez zalogowanie na swoją skrzynkę do e-Doręczeń, kliknięcie w „Zarządzaj adresami do e-Doręczeń” i złożenie wniosku o wykreślenie adresu do e-Doręczeń z bazy. Co ważne, dane osoby fizycznej w bazie adresów elektronicznych mogą znaleźć tylko podmioty publiczne. Inne osoby fizyczne i firmy nie mają w nie wglądu. Dane firmy/przedsiębiorcy są natomiast widoczne dla wszystkich użytkowników systemu e-Doręczeń. Reasumując, podmioty publiczne mogą wyszukiwać adresy do e-Doręczeń innych podmiotów publicznych, a także firm i innych podmiotów niepublicznych, w tym osób fizycznych. Osoby fizyczne, firmy i inne podmioty niepubliczne nie mogą natomiast wyszukiwać adresów do e-Doręczeń osób fizycznych (a jedynie adresy podmiotów publicznych).

 

 

Zrzut ekranu. Zdjęcie pokazuje proces wysyłania wiadomości.

 

Od 1 marca 2025 r. adresy do e-Doręczeń dla osób fizycznych będą wpisane do Bazy Adresów Elektronicznych bezterminowo, a wpisane przed tym dniem adresy uzyskają bezterminowy okres ważności. Wysyłka dokumentów przez system e-Doręczenia jest bezpłatna dla osób fizycznych i firm, jeżeli wysyłają je do podmiotów publicznych, podobnie jak korespondencja między podmiotami publicznymi. Korespondencja od podmiotów publicznych do osób fizycznych, firm i innych instytucji niepublicznych ma być zaś płatna. Osoby fizyczne i firmy będą ponosiły koszty korespondencji, jeżeli nie będzie w niej uczestniczył podmiot publiczny (czyli płatna będzie np. korespondencja między firmami czy między firmą a osobą fizyczną).

Potwierdzenie doręczenia

Zasadnicze pytanie dotyczące podmiotów publicznych odnosi się do kwestii, jaką korespondencję te podmioty muszą, a jaką tylko mogą prowadzić za pomocą e-Doręczeń? Odpowiedź jest prosta – za pomocą e-Doręczeń powinna być prowadzona ta korespondencja, do której podmiot publiczny potrzebuje dowodów nadania i odebrania przesyłki, np. ta, której dotyczą przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego lub Ordynacji podatkowej. Nie ma obowiązku, aby wysyłać za pomocą e-Doręczeń korespondencji nadawanej do tej pory listem zwykłym, której nadanie i odbiór nie muszą być odpowiednio udokumentowane, co nie oznacza, że nie można w tym przypadku skorzystać z e-Doręczeń.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, czym jest fikcja doręczenia. Fikcja doręczenia oznacza, że po upływie 14 dni od wpłynięcia na adres osoby fizycznej, firmy i innego podmiotu niepublicznego korespondencji od podmiotu publicznego uznaje się ją za doręczoną, nawet jeśli adresat jej nie otworzy.

Ustawa o doręczeniach elektronicznych przewiduje dwie formy doręczeń:

  • wysyłka w trybie Publicznej Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE), polegająca na nadaniu i doręczeniu korespondencji w formie elektronicznej do adresata posiadającego adres do doręczeń elektronicznych (ADE),
  • wysyłka w trybie Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH), polegająca na nadaniu korespondencji w formie elektronicznej, a następnie wydrukowaniu i doręczeniu w formie papierowej do adresata posiadającego adres do doręczeń elektronicznych (ADE).

Dowodami potwierdzającymi wiadomość w Publicznej Usłudze Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego (PURDE) są:

  • dowód wysłania – gdy system przyjmie wiadomość do wysłania,
  • dowód otrzymania – gdy doręczy wiadomość odbiorcy lub nastąpi fikcja doręczenia,
  • dowód otrzymania – gdy udostępni wiadomość podmiotowi publicznemu do odczytania.

Dowody te wystawia tzw. operator wyznaczony (OW), którym jest Poczta Polska. Są one opatrzone kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną dostawcy i kwalifikowanymi znacznikami czasu dla poszczególnych zdarzeń. Są dostępne w dwóch formatach – PDF i XML. Dowodami potwierdzającymi wiadomość w Publicznej Usłudze Hybrydowej (PUH) są natomiast:

  • nadanie wiadomości – dowód wysłania,
  • odebranie wiadomości lub zwrotu przesyłki poleconej w obrocie krajowym – EPO (Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru),
  • odmowa przyjęcia korespondencji – dowód odrzucenia.

Dowody te są również dostępne w dwóch formatach – PDF i XML.

Na czym polega publiczna usługa hybrydowa e-Doręczeń? Jeśli odbiorca nie ma adresu do e-Doręczeń, urząd wyśle dokumenty elektronicznie, ale zostaną one wydrukowane i doręczone odbiorcy przez operatora wyznaczonego (czyli obecnie Pocztę Polską). Czasami podmioty publiczne będą musiały wybrać usługę hybrydową lub korespondencję papierową ze względu na wymogi prawa.

Należy zaznaczyć, że w okresie przejściowym, od 1 stycznia do 31 grudnia 2025 r., doręczenie korespondencji, którą podmiot publiczny wysłał przez ePUAP do osoby fizycznej, jeżeli to odpowiedź na podanie lub wniosek złożony w ramach usługi na ePUAP, jest równoważna w skutkach prawnych z e-Doręczeniami, o ile odbiorca nie ma adresu do e-Doręczeń lub ze względu na przesłanki organizacyjne podmiot publiczny nie prowadzi korespondencji przez e-Doręczenia.

Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku doręczenia korespondencji nadanej przez podmiot publiczny posiadający elektroniczną skrzynkę podawczą w ePUAP do innego podmiotu publicznego posiadającego elektroniczną skrzynkę podawczą w ePUAP i jest to doręczenie równoważne w skutkach prawnych z doręczeniem przy wykorzystaniu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, z tym, że termin końcowy tej formy doręczenia przewidziany jest na 30 września 2029 r.

 

Robert Żurawski jest radcą prawnym w Komendzie Głównej PSP

 

 

Robert Żurawski Robert Żurawski
do góry