Etykieta

Savoir vivre w restauracji

Kategoria: Etykieta

Restauracja pełni wiele funkcji. Można się w niej posilić, spotkać w interesach, uhonorować ważnych gości, zaproszeniem do niej sprawić przyjemność bliskim lub umówić się tam na randkę. Gwarancją udanego wieczoru jest umiejętność stworzenia miłej atmosfery oraz przestrzeganie kilku zasad.

Różnice w etykiecie uzależnione są od roli, którą przyjdzie nam odegrać. Inaczej bowiem zachowamy się, pełniąc obowiązki gospodarza, inaczej jako gość. Będąc organizatorami spotkania zadbajmy przede wszystkim o odpowiedni nastrój i oprawę przyjęcia, w zależności od jego charakteru, rangi, składu gości i miejsca.

Jak wybrać menu

Pierwszym krokiem organizatora przyjęcia powinna być wizyta w restauracji i ocena, czy jej charakter i standard odpowiada jego oczekiwaniom. Następnie należy porozmawiać z managerem lokalu, szczegółowo przedstawić swoje wymagania, zapoznać się z jego sugestiami i poradami. Przy wyborze menu zastanówmy się, czy goście mają samodzielnie zamawiać dania z ogólnej karty restauracji, czy należy przygotować kartę menu specjalnie na nasze spotkanie, czy też wszyscy goście mają otrzymać taki sam posiłek. W tym ostatnim przypadku upewnijmy się, czy któryś z gości nie jest wegetarianinem lub nie ma zdrowotnych ograniczeń żywieniowych. Ustalmy, czy po zakończeniu dania głównego zaserwujemy deser. Kolejność podawania potraw rozpoczyna przystawka zimna, następnie gorąca, zupa, danie główne, sery, desery. Liczba potraw zależy od charakteru przyjęcia i nie wszystkie muszą zostać podane w czasie posiłku. Jeśli zdecydujemy się na alkohol, dostosujmy jego wybór do zamówionych dań, pozwólmy, aby był miłym uzupełnieniem przyjęcia. Podaje się go według kolejności podawania potraw, do których został przewidziany. Przed jedzeniem, dla zaostrzenia apetytu, można podać aperitif, następnie napój alkoholowy do przekąski i do dania głównego, kawę lub herbatę i napoje do deseru. Dopełnienie może stanowić podawany na koniec spotkania digestif, alkohol ułatwiający trawienie.

Zasiadanie przy stole

Sposób rozsadzania gości przy stole powinien być ustalony wcześniej, by w chwili ich przybycia gospodarz mógł wskazać każdemu jego miejsce. Przy przyjęciach do 10 osób nie ma konieczności przygotowywania kartoników z imieniem i nazwiskiem gości. Przy większej liczbie biesiadników umieszczenie wizytówek ułatwi gospodarzowi i gościom zasiadanie do stołu w odpowiednim porządku. Pamiętajmy o ogromnym znaczeniu precedencji przy stole i dopilnujmy, aby we właściwy sposób umieszczono kartoniki z nazwiskami. Poinformujmy, kto jest naszym gościem honorowym, od kogo kelnerzy mają rozpoczynać serwis. Przez cały czas kontrolujmy poprawność obsługi.

Przed wejściem do sali jadalnej można przygotować część stojącą, aperitif. Wówczas goście, oczekując na przybycie wszystkich zaproszonych, mają możliwość wypicia napojów alkoholowych, wody lub soków. Jest to czas na poznanie się gości oraz na miłe i niezobowiązujące rozmowy. Część ta nie powinna trwać dłużej niż pół godziny. Gdy upewnimy się, że dotarli już wszyscy, z gościem honorowym na czele, możemy dać sygnał, aby obsługa otworzyła drzwi do sali jadalnej i zaprosiła gości do stołu.

Prywatnie

W sytuacjach prywatnych możemy pozwolić sobie na nieco większą swobodę, choć i w tym przypadku obowiązują pewne zasady. Gdy mężczyzna zaprasza kobietę do kawiarni czy restauracji, powinien przyjść wcześniej i oczekiwać na nią przed wejściem do lokalu lub w sali recepcyjnej. W dobrym tonie będzie wcześniejsza rezerwacja stolika. Wchodząc do lokalu, mężczyzna otwiera drzwi i przepuszcza kobietę przodem. Po zdjęciu jej płaszcza zdejmuje swój i oddaje okrycia do szatni. Jeśli w restauracji powita nas kierownik sali, to on poprowadzi do przeznaczonego dla nas stolika. Bezpośrednio za nim powinna iść kobieta, ostatni mężczyzna. Gdy przechodzimy przez salę sami, bez pomocy obsługi, pierwszy idzie mężczyzna, wybiera stolik, pyta, czy odpowiada on towarzyszce, odsuwa jej krzesło z lepszym widokiem na salę i siada przy stoliku po jej lewej stronie.

Obsługa

Obsługa kelnerska rozpoczyna się od podania karty, zawsze z prawej strony. W zależności od sytuacji kelner podaje ją najpierw kobiecie lub najważniejszej osobie. Gdy jesteśmy gośćmi, nie należy wybierać najdroższych ani najtańszych propozycji z menu. Sygnałem dla obsługi, że jesteśmy gotowi do złożenia zamówienia, jest zamknięcie karty. Rygorystyczne zasady savoir vivre nakazują, aby kobieta przekazała zamówienie mężczyźnie, który składa je wraz ze swoim kelnerowi. Można również zastosować zasadę, że każdy z gości samodzielnie przekazuje zamówienie kelnerowi, poczynając od osoby najważniejszej, na gospodarzu kończąc. Czas pomiędzy zamówieniem a jego realizacją poświęćmy na rozmowę.

Kelner powinien podać dania jednocześnie wszystkim siedzącym przy stoliku, aby mogli równocześnie rozpocząć posiłek. Jeśli jednak otrzymamy potrawę jako pierwsi, poczekajmy z jedzeniem, aż wszystkim zostanie przyniesione zamówienie. Nawet w najlepszej restauracji może zdarzyć się, że otrzymane danie nie będzie zgodne z zamówieniem lub nie spełni naszych wymagań. Zwróćmy wtedy dyskretnie uwagę kelnerowi i przekażmy wątpliwości dotyczące potrawy. Kelner powinien z uwagą i szacunkiem potraktować nasze zastrzeżenia, spełnić wymagania i zaproponować formę zadośćuczynienia. 

Obowiązkiem obsługi jest delikatna obserwacja gości, by móc w każdej chwili służyć pomocą. Jeśli życzymy sobie, aby kelner podszedł do naszego stolika, delikatnie, skinieniem głowy, bez dodatkowych gestów dajmy znak. Również w taki sposób przywołajmy kelnera, gdy chcemy uregulować rachunek. Obowiązek ten spoczywa na zapraszającym, gospodarzu przyjęcia. Zapłacić należy dyskretnie, zostawiając około 10% napiwku.

Po mile spędzonym czasie należy odpowiednio zakończyć pobyt w restauracji. Mężczyzna odsuwa krzesło zajmowane przez kobietę, umożliwiając jej eleganckie wstanie. Pierwsza z sali wychodzi kobieta, udając się wraz ze swoim towarzyszem do szatni. Tam mężczyzna pomaga jej włożyć płaszcz, otwiera drzwi i przepuszcza ją przodem. Mężczyzna powinien upewnić się, że kobieta bezpiecznie dotrze do domu. Goście na zakończenie mogą skomplementować udane przyjęcie.

Tatiana Sokołowska