Technika

Nowoczesna cysterna

Kategoria: Technika

Ciężki samochód specjalny cysterna do przewozu wody na podwoziu Scania G440LA4x2HNA(4x2) to zestaw składający się z ciągnika siodłowego oraz naczepy cysterny ze zbiornikiem na wodę o pojemności ponad 25 tys. l.

Dwuosiowy ciągnik siodłowy Scania G440LA4x2HNA napędzany jest sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem o maksymalnej mocy 324 kW (440 KM). Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 2300 Nm i jest on dostępny w zakresie od 1000 do 1300 obr./min. Jednostka ta spełnia standardy normy emisji spalin Euro V, przy zastosowaniu systemu SCR bez redukcji momentu obrotowego oraz z użyciem płynu AdBlue.

Napęd przekazywany jest na tylną oś wyposażoną w blokadę mechanizmu różnicowego kół. Służy do tego zautomatyzowana dwunastobiegowa (12+2) skrzynia biegów Opticruise GRS895. Koła obydwu osi mają hamulce tarczowe. Pojazd wyposażony jest ponadto w elektroniczny układ hamulcowy EBS i system kontroli trakcji ESP. Do przewozu dwuosobowej załogi w układzie 1 + 1 służy jednomodułowa, odchylana, dwudrzwiowa kabina typ CG19N.

Zbiornik na wodę został zamontowany na naczepie typu KIS3B, firmy Bodex Sp. z o.o. Sp. kom. Wyposażona została w trzyosiowy wózek jezdny z zawieszeniem pneumatycznym. Konstrukcja taka jest przystosowana do znacznej masy rzeczywistej naczepy, która wynosi prawie 32,5 t. Pierwsza oś naczepy jest podnoszona, zaś trzecia to oś skrętna. Takie rozwiązanie pozwala na sprawne manewrowanie naczepą. Po przekroczeniu prędkości 20 km/h pierwsza oś jest automatycznie opuszczana.

Jednokomorowy, bezciśnieniowy zbiornik o pojemności 25 015 l został wykonany ze stali kwasoodpornej i dodatkowo wyposażony w izolację termiczną. Przystosowany jest do przewozu wody do celów gaśniczych lub – po odpowiednim przygotowaniu – do celów spożywczych. Wewnątrz zbiornika zamontowane są falochrony. W jego górnej części znajduje się właz rewizyjny zamykany pokrywą z zaworami napowietrzającymi i odpowietrzającymi. Przy nim zamontowano pomost roboczy ze składaną barierką o wysokości min. 1,1 m, której podniesienie sygnalizowane jest w kabinie ciągnika siodłowego. Na pomost można wejść po drabince usytuowanej w przedniej części zbiornika (po prawej stronie). Zbiornik wyposażony jest w instalację do mycia od wewnątrz. W każdej przegrodzie cysterny zamontowano specjalne głowice myjące, do których woda doprowadzona jest rurociągiem, zakończonym wyprowadzoną na zewnątrz nasadą 52 mm. Producentem zbiornika jest koszaliński PRO-WAM Sp. z o.o.

W środkowej części naczepy, pod zbiornikiem, znajduje się skrytka sprzętowa wykonana ze stali nierdzewnej, przeznaczona na sprzęt pożarniczy i motopompę. Zamykana jest z obydwu stron żaluzjami aluminiowymi. Umieszczono w niej po dwie nasady napełniania hydrantowego 75 mm i jedną 110 mm. Wszystkie nasady służące do napełniania cysterny zabezpieczone są siatkami uniemożliwiającymi przedostanie się zanieczyszczeń.

W skrytce po prawej stronie znajduje się motopompa Tohatsu VC82ASE o wydajności 1600 l/min przy ciśnieniu 8 barów. Została tak zamontowana, by zapewnić odpowiednie warunki chłodzenia silnika i pompy, odprowadzanie spalin do góry (osłona tłumika i rury wydechowej), możliwość uzupełniania paliwa oraz przeprowadzania podstawowej obsługi technicznej. Przedział ten jest ogrzewany za pomocą niezależnego urządzenia Webasto Air Top 2000.

W tylnej części naczepy usytuowano dwie inne skrytki sprzętowe zamykane żaluzjami aluminiowymi (po jednej z każdej strony), w których przewożony jest sprzęt pożarniczy, armatura oraz węże pożarnicze. Cztery odcinki węży ssawnych 110 mm umieszczone zostały w stalowych rurach zamontowanych po obydwu bokach zbiornika.

Po bokach cysterny znajduje się kolektor dystrybucyjny do rozprowadzania wody. Jest on zakończony dwiema nasadami 110 mm, po jednej z każdej strony naczepy. Zestaw dodatkowo wyposażony jest w dwa kolektory dystrybucyjne do wody pitnej, każdy z nich ma pięć zaworów.

tabela 1tabela 2 tabela 3

 

Paweł Frątczak
Janusz Woźniak
fot. Maciej Buszczak

 luty 2017