Technika

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu VOLVO FM 410 (6x4)

Kategoria: Technika

Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy na podwoziu VOLVO FM 410 (6x4) – PN-EN 1846 S-1-3-6200-8/4000-1 (GCBA 6+3/40)

W wyposażeniu Zakładowej Służby Ratowniczej Mondi Świecie SA pojawił się ostatnio ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy, skrojony na potrzeby zabezpieczenia obiektów i procesów produkcyjnych na terenie zakładu. Dostawcą kompletnego pojazdu i jednocześnie wykonawcą jego zabudowy jest Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Bocar Sp. z o.o. z Korwinowa.

Pod zabudowę samochodu wykorzystano trzyosiowe podwozie Volvo FM 410, z rzędowym, sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym z układem wtryskowym Common Rail D11K410, spełniający normę Euro VI SCR. Ma on maksymalną moc 302 kW (410 KM). Pojazd wyposażony jest w sześciobiegową (6+2) skrzynię biegów PT2106 z przekładnią hydrokinetyczną. Zapewnia ona w pełni automatyczną zmianę przełożeń, ale istnieje możliwość przejścia na sterowanie ręczne. Przystosowano ją do współpracy z silnikami o maksymalnym momencie obrotowym 2100 Nm. Napęd przenoszony jest na dwie osie tylne w układzie (6x4). Podwozie ma zawieszenie mechaniczne. Przednia oś składa się z parabolicznych resorów piórowych FST-PAR, stabilizatora oraz amortyzatorów teleskopowych. Tylnym zawieszeniem RADD-BR jest podwójna oś zespolona z zawieszeniem mechanicznym. 

Volvo wyposażone jest w tzw. kabinę dzienną L1EH1 – jednomodułową, dwudrzwiową i odchylaną. Przystosowana jest do przewozu trzech osób w układzie (1+1+1). Ma klimatyzację i niezależne ogrzewanie

Nadwozie pożarnicze wykonane zostało jako jednolita bryła z kompozytu poliestrowo-szklanego. Ma siedem skrytek sprzętowych – po trzy z każdej strony pojazdu oraz tylną. To w niej znajdują się wszystkie niezbędne elementy sterowania i kontroli pracy autopompy oraz układu wodno-pianowego. W prawej skrytce przedniej, w jej dolnej części mieści się zbiornik paliwa. Skrytki zamykane są żaluzjami aluminiowymi, zaś dolna część drugiej i trzeciej skrytki po każdej stronie ­ klapami odchylanymi do dołu, które po otwarciu pełnią funkcję. Oświetlenie skrytek w technologii LED załącza się automatycznie po otwarciu żaluzji.

Zabudowa pożarnicza została przymocowana wielopunktowo do ramy podwozia, za pomocą połączeń śrubowo-sprężynowych.

Dach nadwozia jest użytkowy i wykonany został jako podest roboczy. Pokryto go specjalnym tworzywem antypoślizgowym. Krawędzie dachu zabezpieczono po bokach barierkami ochronnymi o wysokości 160 mm (w tylnej części ma ona wysokość 170 mm). Wejście na dach zapewnia odchylana drabinka, znajdująca się po prawej stronie z tyłu nadwozia.

W tylnej części zabudowy na dachu znajduje się przedział na działko wodno-pianowe Bocar DWP 32. Ma ono specjalną głowicę, zapewniającą płynną regulację wydajności podawanej przez nie wody w zakresie od 800 do 3200 l/min przy ciśnieniu 8 barów. Działko obraca się w zakresie 360° w płaszczyźnie poziomej oraz do +150 ° w płaszczyźnie pionowej.

Samochód ma dwa kompozytowe zbiorniki na środki gaśnicze. Większy – o pojemności 6250 l – przystosowany jest do przewozu wody. Drugi zbiornik, przeznaczony na środek pianotwórczy, ma 3175 l.

W pojeździe zamontowano dwuzakresową, odśrodkową autopompę Johstadt TO 4000 firmy PF Pumpen und Feuerloschtechnik GmbH. Ma ona wydajność 4787 l/min przy ciśnieniu 8 barów lub 412 l/min przy ciśnieniu 40 barów.

Paweł Frątczak
Janusz Woźniak
fot. PS Bocar Sp. z o.o.

styczeń 2017